Zajímavosti ze světa potravin!

Znáte slova a pojmy jako "krilový olej", hormon "leptin" a učení života "Ayurvéda"?

Setkala jsem se s těmito pojmy během hledání pravdy o skladbě potravin, zdravém životním stylu a pohodovějším relaxu.

Takže, pokud se chcete poučit i pobavit "Here you are!"..jak by řekla má skvělá učitelka angliny Jitka..patří jí díky za trpělivost a neustálé doplňování hovorových a užitečných výrazů..btw. je taky skvělá houslistka! mrkněte se.. Jitka Malczyk

První pojem "krilový olej"..

Když byste hledali jeden z nejlepších zdrojů omega-3 mastných kyselin, pak jste ho právě našli..ve formě fosfatidilcholinu=lecitinu, který je dle zpracování vysoce biodisponzibilní fosfolipid a je základním stavebním prvkem biologických membrán..je také zdrojem okamžitě vstřebatelného organického fosforu. Omega-3 si náš organismus neumí vyrobit sám, je důležitý nejen jejich zdroj, ale také poměr vůči omega-6 a omega -9. Ideální poměr omega-3 a omega-6 je 1:1, což je v "naší" běžné stravě a s používáním sojového, řepkového či slunečnicového oleje nemožné..pokud jste tedy tyto oleje už dávno nevyřadili! My například kupujeme/vyrábíme kvalitní máslo, ghí=přepuštěné máslo a sádlo=staročeská klasika!

A další zravé tuky? Kokosový olej=skvělý na pečení, avokádo=super do letních pomazánek spolu s mrkví a celerem, máslo=moje srdeční záležitost, ořechy zejména vlašské a makadamové..taky doplňky stravy s rybím tukem nebo krilovým olejem=super zdroje z lékárny..věřte své oblíbené magistře farmacie!..připravte si také peněženky, protože kvalitní doplňky stravy jsou nákladnější..

Antarktický krilový olej z krunýřovky krillové - Euphasia superba je nejen zdroj omega-3, ale je také bohatý na astaxantin, přírodní antioxidant s červeným zbarvením..který v doplňku stravy jako kapsle zaručuje i dlouhodobou stabilitu produktu=želatinové kapsle bez nutnosti přidávat aditiva..také jako jediný karotenoid s antioxidačním účinkem prochází hematoencefalickou bariérou. Ohledně karotenoidů si můžete poslechnout pořady ČR Dvojka v mém podání Kouzelné bylinky-péče o pokožku nebo bylinky na oči..

Krioil podporuje regulaci metabolismu lipidů, funkci kardiovaskulárního systému v rámci řízených diet..zvláště vhodný je pro sportovce a lidi s "rychlým" životním stylem..

Příklad kvalitního zdroje krilového oleje..

 

Ještě na závěr lehké shrnutí omega-mastných kyselin :

Omega-3 = kyselina linolenová s třemi dvojnými vazbami..nejvíce je zastoupena v rybím tuku, lněném, konopném, vlašském a řepkovém/bezerukovém oleji Canola/ oleji..další kyseliny, které řadíme mezi omega-3 jsou eikosapentaenová=EPA a dekosahexaenová=DHA..a jejich zdroje? třeba mořské plody a čerstvé mořské řasy/ne sušené/..pokud jste slyšeli název listové zeleniny šrucha zelná, tak ji určitě vyzkoušejte!..do salátů, k vaření i nakládaní třeba zeleniny..dříve byli cennými zdroji len, konopí /rostlinné zroje označované jako ALA=alfa-linolenová kyselina/a zvěřina..jako zajímavost = poměr omega-3 a omega-6 v konopném oleji je 1:3 narozdíl od slunečnicového oleje, kde je poměr 1:70..takže se zamyslete! Třeba bio lněná semínka sypu na saláty, přidávám do polévek i pomazánek..co vy na to?

Omega-6 = kyselina linolová se dvěmi dvojnými vazbami..nejvíce zastoupena ve slunečnicovém, světlicovém a kukuřičném oleji..v olejích z klíčků a sojovém oleji..

Omega-9 = kyselina olejová s jednou dvojnou vazbou/mononenasycená/..najdeme je v olivovém/pozor na kvalitu/, avokádovém, řepkovém, arašídovém oleji..

V dalším článku se budu věnovovat výše jmenovaným pojmům.."leptin" a "Ayurvéda"..těším se na váš zájem o nové informace!

Důležitý je selský rozum a pohyb!

Vaše mlsná Míša!